HS julisti merkittäväksi kulttuuriteoksi sen että Yle tilasi seitsemältä kotimaiselta taidemusiikin tekijältä sävellykset vanhoihin mykkäelokuviin. Merkittävä kulttuuriteko?
Positiivista ainakin on se että YLEllä on näköjään ylimääräistä rahaa.

Mykkäelokuvien aikaan ohjaajat joutuivat ilmaisemaan kaiken kuvien avulla, koska ohjaajan työkalupakissa ei ollut vielä ääntä. Leikkaus, valaisu, kuvakulmat jne. kertoivat sen mitä elokuvan hahmot tunsivat. Musiikkia toki kuultiin elokuvateattereissa, sillä esitystä säesti (paikan koosta riippuen) isompi tai pienempi orkesteri. Ja musiikki oli vain sattumanvaraista taustatapettia joka hyvällä onnella joskus jopa tuki kohtauksen tunnelmia.

Mykkäelokuvan aikaan ei olisi toiminut esimerkiksi sellainen kohtaus kuin Scorsesen Casinossa jossa Sam 'Ace' Rothstein (Robert de Niro) näkee ensi kertaa Ginger McKennan (Sharon Stone). Koko tapaamisen ajan Acen kasvot ovat täysin ilmeettömät hänen seuratessaan Gingeriä mutta katsoja tietää selvästi mitä Ace tuntee. Koska musiikki kertoo sen.

Sama toisinpäin; kun Olssonin Onnen varjot elokuvassa Paula (Tiina Lymi) juoksee riemuiten kertomaan maailmalle että hän on vihdoin raskaana, kohtauksessa ei ole tilaa musiikille vaikka etukäteen siihen musiikkia suunniteltiinkin. Tiina Lymin ilmaisussa oli kaikki se tunne mitä kohtaukseen mahtui.

Saman huomasi jo Charles Chaplin. Kun vertaa hänen elokuvansa Kultakuume (1925) mykkäversiota 17 vuotta myöhemmin ilmestyneeseen ääniversioon, niin sen lisäksi että Chaplin leikkasi elokuvan uusiksi, hän on myös vaihtanut kohtauksiin toisia ottoja. Miksi? Koska hän huomasi että musiikki toimii tehokkaammin kun se kertoo jotain mitä kuvassa ei selvästi jo näy. Niinpä Chaplin korvasi omia näyttelijäsuorituksiaan hillitymmillä versioilla jotta hän saattoi lisätä kohtaukseen tunnetta syventävää musiikkia.
Chaplin-normal.jpg

Kun YLE tilaa taidesäveltäjiltä musiikin mykkäelokuviin, kyseessä on yksi Radion Sinfoniaorkesterin konsertti per teos (plus konsertti toki televisioidaan) Tavallaan se on ihan normaalia, koska taidesävellyksistä suurta osaa ei esitetä kuin sen ensimmäisen kerran.
Ja koska kyseessä on taidemusiikkia, niin veikkaan että tilaus on tehty taidemusiikin sävellystariffin, ei elokuvamusiikin palkkion mukaan. Eli n.15.000-20.000€ per sävellys. Plus kun siihen lisätään konsertin muut kulut kerrottuna 7:llä, niin pakko uskoa että YLE ei tunnu kärsivän ainakaan rahapulasta.

Tämä sävellystilaus tehtiin samaan aikaan kun YLE on vähensi tukeaan kotimaisille elokuville, ajaen tuotantoyhtiöitä ja alan (YLEn ulkopuolisia) työntekijöitä ahdinkoon töiden vähenemisen takia. Puhumattakaan että kotimaisissa elokuvissa, edes niissä joissa osa rahoitusta tulee YLE:ltä, olisi mahdollista käyttää Radion Sinfoniaorkesteria kohtuukustannuksin.

Meillä ihastellaan ja ihmetellään muiden pohjoismaisten sarjojen laatua ja maailmanvalloitusta. Onkohan YLE:n yhtä rahareikää, ”Uusi Päivä”-sarjaa yritetty kaupitella maailmalle?

Oli tämän ”taidemusiikkia mykkäelokuviin” projektin budjetti mikä tahansa, vielä olennaisempi kysymys on että minkä takia tämä ylipäätään tehtiin? Lähtökohta on varsin onneton; mykkäelokuviin kun ei mahdu musiikkia joka kertoisi jotain muuta kuin mitä jo kuvassa näemme. Alkuperäisten esitysten autenttisuutta ei ainakaan tavoiteltu koska mykkäelokuvan aikaan ne esitettiin pienissä elokuvateattereissa ja säestettiin pienin kokoonpanoin. Suomen oloissa säestävä orkesteri oli suurimmillaan 10-15 miehinen, suurin piirtein sen kokoinen mitä RSO:ssa on 1. viuluja. 

Taatusti hedelmällisempää ja kestävämpää taidetta olisi saatu aikaiseksi jos mykkäelokuvia olisivat sävelillään kuvittaneet vaikkapa Cleaning Woman, 22-Pistepirkko, Pekko Käppi & Faarao Pirttikangas jne. Silloin olisi ilmaisun kontrasti suhteessa mykkäelokuvaan tuonut edes mahdollisuuden johonkin isompaan.

Onko kyse muusta kuin että näin (olevinaan) saadaan arvokkaampi elämys kun, kriitikko Seppo Heikinheimon termein, ”arvokkaalla kulttuurilla” (taidemusiikki) nostatetaan ”roskakulttuuria” (elokuva). Voihan olla, että hyvällä onnella noista nyt tehdyistä sävellyksistä taidesäveltäjät saavat kelpo materiaalia joita he työstävät muissa tilaussävellyksissään.

Tämän idean isiltä ja äideiltä emme ehkä odota projektia jossa nykyiskelmän tekijöiltä tilattaan sävellyksiä Finlandia palkittuihin runoihin. Ainakin tulisi rutosti halvemmaksi. Ja syntyisi kestävämpää taidetta.

Merkittävä kulttuuriteko?
Normaali kulttuuriteko olisi ollut jos noilta taidemusiikin säveltäjiltä olisi tilattu jotain omalta osaamisalueeltaan, vaikka fagotti-konserttoja yms.

Todellinen, merkittävä kulttuuriteko YLEltä olisi ollut mikäli tähän projektiin käytetty raha olisi annettu kotimaisille elokuvatuottajille, musiikin säveltämiseen (esimerkiksi Radion Sinfoniaorkesterin soittamana) sellaisiin uusiin elokuviin joissa musiikilla on mahdollisuus olla oleellinen osa kokonaisuutta, eikä vain päälle liimattu hienostelutarra.

YLE - Yhä Liikaa Euroja!